ESC Semifinal 1 - Me and my guitar

Ja, såklart sitter jag bänkad framför ESC semifinal 1. 10 av 17 länder går vidare till finalen på lördag. Mina tankar och lite sånt om låtarna kommer nu... Om du mot för modan skulle vara intresserad...
Moldavien är först ut. En upptempolåt, självlysande fiol och en juckande saxofonist. Helk okej låt ändå men ingen vinnare. Rätt cool kjol på tjejen dock. :)
Nu kommer Ryssland. Oj vilka fula kläder. Dålig engelska. Jag håller med de svenska kommentatorerna, "visst måste det va ett skämt". Det snöar och han ser på ett foto. Nix pix, inget för mig. Gårt bort. Eller... slutet gillade jag ändå :) En liiiiiten uppryckning.
Estland nu. Piano, sång och hoppsasteg. Blir spännande. Sångaren startar med en konstig blick i kameran. Verkar allmänt skum i rörelsemönstret. Nja, sådär måste jag väl säga. Lite skön stundtals.
Slovakien. Toppat alla listor i landet tydligen. Förväntningarna är höga nu :) Oj, skogskläder. Det är verkligen blad på riktigt. Mycket coola dansare, bra där! Men, skumma kläder. Duktig tjej att sjunga å dansarna gör att det blir mycket bra. Jo, helt okej ändå.
Och så Finland. Det blir finskt Timotej, eller deras styvmammor. Finska e väl aldrig direkt fint sååå... Lite Lilli och Sussi över dem känner jag i första stund. En glad låt, så jag blir lite dansohoppsugen ändå. Bra betyg där iofs. Lite grekisk ringdans runt den, jag får den känslan iaf. Både Patrik och jag känner igen låten. Finns på min ESC2010-playlist på spotify, kan va därför. Tjohejslut och jag gillar låten. Bäst hittills!
Lettland. Tydligen en av storfavoriterna i början, men inte längre. Vatten över huvudet har hon tagit sig... Och en sidenmorgonrock har hon på sig. Skönt när refrängen drar igång. Innan lite småseg. Ser lite osäker å rädd ut när hon går. Nu börjar låten släppa lös lite. Hon har också en Carolafläkt, Härmisen! Jo, men slutbetyg, en bra låt. Fin och skön. Gillar ändå!
Nu blire Serbien. Känner igen början på låten från svenska melodifestivalen. Den där me kebabpizza. Men oj herregud så han ser ut som sjunger. Dumt att han har fejkad röst i låten stundtals. Så kan väl vem som helst sjunga. Hickas görs det också. Tjejerna bakom har dock fina klänningar. Dom gillar jag. Låten i sig är väl ändå rätt glad. Så... helt okej.. Går nog rätt bra att dansas till ändå.
Inte särskilt roligt tydligen. Bosnien Herzegovina tar plats på scen. En rockartist me 65 000 fans på fejjan. Heja! Rock e ju alltid rock. Får se nu vad han kan leverera. Gitarrmellanspelet gillar jag iallafall. Annars halvt slätstruken.. Inget vidare drag :( Känns inte så bosniskt. Fast ändå helt okej. Kan bli final det där. Önskar mig lite mer rock å drag dock.
Vi fortsätter med Polen. Varnas om en svår låt som man inte vet när man ska lýssna på. Dom äter äpple och har skumma kläder och hängpattar, det är starten det. Ne, denna känns konstig. :S Fast nu börjar den ta sig lite. Kan nog tänka mig att lyssna på denna på mycker hög volym och skråla med till. Jovisst, that's me :P 
Nu tar vi och ser på Belgien. En underdog. Ååååå jättefin. Har lyssnat innan. Jag är typ kär! Jag bara myser och njuter!! Mums!! Efter en mycket lugn start tempar han upp låten lite. Det gör det hela ännu mer intressant och trevligare och bättre. Tell me did I get it right. Oh yes!! Såååå bra!! Kan bli farlig den hära! Proffessionell!
Malta nu. Med en jättefågel på scen. Blir spännande. Söt och söt vet ja inte om hon va direkt som dom sa... Icke... Lite Pocahontas stundtals. Får den känslan iaf. Träd och kanoter typ. Men fin låt ändå. Mysfaktor pån. :) Hjälp, nu kommer fågeln bakom henne. Jag som trodde det va hennes klänning. Vilken överraskning. Konstig ton på slutet. Men annars rätt så bra :)
En Britney-lookalike från Albanien. Svenskklingande Kate Ryan-pop... Får se nu.. Stor mun har hon iallafall. Lite partylåt sådär men känner inte än att den ger nått speciellt. Ingen egen känsla lixom. Gospeldamer i bakgrunden och en tokig rockande violinist. Upptempo men ne, för slätstruken. Och så har hon för kort jacka för sin mage :(
Vi går nu vidare med Grekland. Hade kunnat va en cool början med trumslag och lampor som tänds. Men det synkar ju inte :( Tyvärr. Häftigh HUH-dans kan man säga. Hoppoleksång. Nån stans påminner han om Rickard Wolf, kanske bara för att jag såg honom i en film igår å har han färsk på näthinnan... Vad vet jag egentligen!? Everybody say OPA! och jag hänger på. Det svänger ju katten! Liten utstrålning och en blick riktad mot marken men dansarna styr ändå upp numret mer än väl. 
Ballad igen från Portugal. Fin klänning har hon iallafall. Fin scen, den är lila :) Billiga pluspoäng där. Men känns som en fin låt ändå. Stor på något sätt. Hon höjer låten nån gång men sen går hon ner igen när man tror att hon ska höja den ännu mera. Men, ne, den va faktiskt fin!
Yes mer rock. Makedonien. Rocksång med rap i. Nejje, varför förstöra nått bra med rap :( Nakna dasare finns på scen iaf. Det börjar bra må jag säga. Men det är som en gubbe som sjunger å småtjejer som dansar runt å klänger och kladdar. Fortsättningen va inte alls så bra. Å va tusan, rapen va ju skit. Förstör ju allt. Utan den så kanske. Kan gå vidare pga en snabbrepris där rapen inte finns med. Skönt gitarrsolo ändå. Men jag känner igen det. Frågan är från vart...
Vitryssland nu. Robert Wells sitter bakom pianot. But why!? Ett klädbyte i höjningen me. Se upp för det. Oj, Jimmy Jansson lookalike. Men inte bästa rösten. Refrängen om fjärilar e nog ändå rätt fin. Den låter som nån annan låt.. Hmm.. Oj, fin höjning. Tjejerna fick vingar och förvandlades till väldigt vackra fjärilar. Jo, men en fin låt måste jag erkänna.
Sista låte nu, Island. En stor kvinna med en upptempolåt. Lite Sarah Dawn Finer över henne. Nja, ne, ingen favorit alls. Får som inte ut nått speciellt alls från den.

Nu väntar jag på en snabbrepris så ska jag välja mina 10.
Mitt resultat av snabbreprisen ser ut som följer. Dessa 10 bidrag går vidare till finalen:
1, 3, 5, 6, 8, 9, 10!!!!!, (11), 14, 16!!

Ja... Nu ere bara att vänta å se... Vet inte om jag orkar va vaken så länge. Röstningen idag är ju ändå inte så spännande... Så jag återkommer imorn om hur min röstning ser ut jämtemot hur resultatet blev.

Puss å godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0